Faktury za wywóz szamba — obowiązki właścicieli nieruchomości

Właściciele domów jednorodzinnych, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, muszą korzystać ze zbiorników bezodpływowych, czyli szamb oraz przydomowych oczyszczalni ścieków. W myśl ustawy Prawo wodne posiadacze takich zbiorników są zobowiązani do podpisania umowy na odbiór nieczystości ciekłych i przechowywania dowodów na uiszczenia opłat za wywóz szamba. Jeżeli nie dopełnią tych obowiązków, muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi i prawnymi.

Dlaczego musisz mieć faktury za wywóz szamba?

W czerwcu b.r. rozpoczęły się szeroko zakrojone kontrole posesji, na których znajdują się zbiorniki bezodpływowe. Gminy monitorują, czy właściciele regularnie opróżniają szamba i mają podpisane umowy z firmami asenizacyjnymi. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, grożą wysokie kary.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach brak umowy z przedsiębiorstwem zajmującym się odbiorem nieczystości ciekłych bądź rachunków, potwierdzających realizację usługi, jest zagrożony mandatem w wysokości 500 zł. W uzasadnionych przypadkach gmina może skierować sprawę do Sądu Rejonowego. Kara grzywny wynosi wówczasdo 5000 zł

Faktury za wywóz szamba — od kiedy są potrzebne?

Obowiązek posiadania umowy z firmą asenizacyjną powstał w lipcu 2022 roku po wejściu w życie nowelizacji ustawy Prawo wodne. Każdorazowe skorzystanie z usług firmy musi być udokumentowane. Co za tym idzie, właściciele nieruchomości mają obowiązek gromadzenia rachunków, które posłużą jako dowód w przypadku kontroli czy wezwania do urzędu.

Co się dzieje w przypadku braku faktury na szambo?

Właściciele nieruchomości, którzy nie mają rachunków za wywóz szamba, nie tylko zostaną ukarani mandatem lub karą grzywny, ale także poniosą koszty opróżnienia zbiornika na zlecenie gminy. Kontrola nie dotyczy wyłącznie częstotliwości opróżniania szamba, ale także sposobu jego skonstruowania. Oddelegowani specjaliści mogą sprawdzić, czy zbiornik jest zbudowany zgodnie z przepisami prawa, skontrolować odległości od innych obiektów oraz sprawdzić, czy jest szczelna. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości właściciel zostanie ukarany i zobowiązany do naprawy uchybień.

Czy każdy dom z szambem zostanie skontrolowany?

Poczynając od sierpnia 2022 roku, każda gmina w Polsce ma obowiązek przeprowadzić kontrolę nieruchomości nie podłączonych do sieci kanalizacyjnej. W 2024 roku samorządy złożą pierwsze sprawozdania, co oznacza, że skontrolowanie wszystkich posesji powinno zająć 2 lata.

Uwaga! Właściciele nieruchomości nie mają obowiązku podpisania umowy wyłącznie z jedną firmą asenizacyjną. Nie ma żadnych przeciwwskazań do nawiązania współpracy z kilkoma usługodawcami, niemniej należy się upewnić, czy wybrane firmy mają zezwolenia na odbiór nieczystości na terenie danej gminy.

Kup zbiornik atestowany z usługą kompleksową

Możesz również polubić…